Bliv mental robust til eksamen

Lidt kriller i maven før du går til eksamen øger din evne til at præstere maksimalt. To til fire sommerfugle, der flyver rundt i maven et par timer før en eksamen, er til at holde ud og fortæller dig, at du er klar til at yde dit bedste. 

Tyve sommerfugle er minimum 16 for meget, og det er ubehageligt. Du kan få fysiske symptomer i form af ondt i maven, kvalme, svimmelhed, uro i kroppen, svært ved at trække vejret, hurtig puls og hjertebanken. Psykisk kan du være fyldt med negative tanker som: ”det her kan jeg ikke”, ”jeg dumper”, ”klappen går ned” eller ”de vil opdage at jeg ikke kan noget”. Dine følelser kan bære præg af ked-af-det-hed, usikkerhed, tvivl, nervøsitet eller angst. 

Hverken de fysiske eller psykiske problemer er noget, du skal affinde dig med. Du skal gøre noget ved det – enten kan du læse dig til metoder, som du vil have gavn af, eller du skal få hjælp udefra. Du skal vide, at du kan overvinde det og blive meget bedre til at gå til eksamen eller til at tale foran en forsamling – f.eks. fremlægge en opgave.

Vejen frem er at tale om dine oplevelser ved at gå til eksamen og specifikt identificere, hvad det er du synes, der er det mest ubehagelige. Ved at italesætte det kan du lægge afstand til oplevelserne og se det hele lidt fra oven.

Dit mindset kan ændres fra at være præget af uro, angst og tvivl til at være sikkert og robust, hvor du tænker: ”Jeg klarer det her”. 

Dine tanker kan også afledes fra at tænke negativt. Ved at have f.eks tre afledningsmanøvrer, som du hiver frem, hver gang en negativ eksamenstanke melder sig. Det kan være at lægge mærke til og tælle alle røde ting, der er omkring dig. Eller at tælle bagfra fra 100 og ned til 0. Eller at tage din tommel- og pegefinger og klemme rundt om kanten af din t-shirt/bluse så du mærker stoffet i detaljer; er stoffet blødt, syningen i kanten tydelig og vævningen rund, kantet?

Visualiseringer kan også anvendes til både at aflede tanker samt at gøre dit mindset mere positivt. Du kan forestille dig, at du er et sted, hvor du rigtig godt kan lide at være. Det kan være inden for eller ude i naturen. Det er et sted, der gør dig tryg og fyldt med selvtillid og velvære. Se for dig, hvordan der ser ud og mærk, hvordan det føles at være sådan et dejligt sted.

Udover at arbejde med dit mindset, kan du have fokus på din vejrtrækning. Når du er nervøs eller angst, er du tilbøjelig til at trække vejret overfladisk(hyperventilere), hvilket kan medføre uro, summen i f.eks. arme og ben, svimmelhed og mere uro eller angst. Dybe vejrtrækninger, hvor du trækker luften helt ned i maven, er vigtigt at lære og kan gøre en stor forskel. At træne dybe vejrtrækninger i tiden op til en eksamen vil give dig en større ro og overskud. Du kan ligge ned eller sidde ret op i en stol og have fokus på dit åndedræt. Mærke hvordan luften kommer ind gennem næsen, ned i brystkassen der hæver sig og trækker skuldrene lidt op. Lægge mærke til maven, der spiles op og derefter falder igen. Hvis du gør det i 10 minutter dagligt, vil du kunne mærke en positiv forskel. Og din vejrtrækning har du altid lige ved hånden.

Du kan forstærke dit mindset og mindske din nervøsitet ved også at have fokus på din kropsholdning. Ved at have en rank holdning – rette dig op i stedet for at have en ludende/slap attitude, vil du udsende nogle helt andre signaler til din hjerne og dine tanker, der vil sige: ”Kom bare an, jeg klarer det”.

Alle øvelserne kan du selv gøre. Bare en af dem vil gøre en forskel. Det kan også være en hjælp at tale med nogen om det, så er du ikke alene med det. 

Jeg vil gerne hjælpe dig.

Skriv til mig her.

joanna-kosinska-129039-unsplash.jpg

 

Tør du drømme stort?

Hvilke tanker gør du dig, når du hører ordet drømme?

Tænker du, at drømme er lig med fantasi, muligheder eller mål?

Dagdrømmeri kan være en meditativ pause fra en stresset hverdag. Der er frit valg på alle hylder for at skabe de mest fantastiske, lukrative og spændende scenarier. Du kan gøre dig selv til Master of the Universe, CEO for en stor virksomhed, stjerneskuespiller med 7 oscars og 5 Golden Globes stående hjemme på hylden. 

Du kan også se dig selv sidde på en bænk, hvor havet slår ind over molen; på en bjergtop i Himalaya eller på et lille husmandsted på Lolland. Der er ingen grænser, og pausen fra et pulserende liv eller fra en situation, som det ikke er så rart at være i, kan være en lease for sjælen.

Drømmeri kan gøres til en meditativ daglig praksis, som du fast sætter tid af til. Fem, ti eller femten minutters dagligt drømmeri kan anvendes til at stresse ned. Til at få positive tanker frem og fylde dit hoved og derved skabe positive dønninger ud i hele kroppen. 

Positivitet er en sikker vinder i forhold til at gøre livet lettere. Ikke for at nedgøre svære emner, hændelser eller perioder – men for at gøre dem nemmere at komme igennem. For at gøre dig mere robust og give større overskud.

Drømmene kan være et kim til at se muligheder og være startskuddet til at forme et mål for fremtiden. Ved at tage drømmen, se muligheden og konkretisere den i en målsætning og en proces, hvor du gør de enkelte elementer i at opnå målet anskueligt, så har du pludselig en farbar vej til at nå, det du gerne vil.

Visualisering kan bruges til at ”gendrømme”. Det vil sige, at du bevidst oplever din drøm igen og igen – og gerne så detaljeret som muligt. Daglige visualiseringer om det, du gerne vil opnå, gør målet lettere at nå.

If you can dream it – you can do it

4_Outro.jpg

Perfekt?

Hvis man skifter ordet perfekt ud med lykke og spørger om, hvor tit er man lykkelig? Så er svaret, momentvis lykke kommer i øjeblikke, og så gælder det om at lægge mærke til det og gemme det, så man kan tage det frem og glædes ved det igen og igen. 

Law of Attraction gælder her, lykke tiltrækker mere lykke, positivitet tiltrækker mere positivitet osv. 

På samme måde kan man heller ikke være perfekt hele tiden. Perfekt er man i øjeblikke. Ordet perfekt kan byttes ud med umage, flid, målrettethed og hvis man ser på den ligning: 

Perfektion = umage + flid + målrettethed

lyder det lettere og knap så tungt. Det bliver lettere at have med at gøre. 

Det får det ned på jorden, hvor vi alle kan være med. Vi kan gøre os umage, være flittige og målrettede momentvis – en dag eller over længere perioder, men ingen kan være det hele tiden. 

 Hvis vi var lykkelige hele tiden, lagde vi ikke mærke til det. Perfekte skal vi være i øjeblikke og nyde det. 

Resten af tiden skal vi lære at se det smukke i det uperfekte. 

3_Outro.jpg

Tal sammen

Første af 4 film i mit ungeprojekt handler om vigtigheden af at tale sammen.

 Alder er sagen uvedkommende, budskabet er ikke.       

 Tal med de mennesker du møder, tal med dine kære, tal om følelser og tanker, tal om hvad der rører dig og om, hvad der sker i dit liv.

 Samtaler giver nærvær, og fornemmelsen af at blive lyttet til kan i sig selv være en hjælp. Vær ikke nervøs for at åbne op omkring dine problemer, da du oftest vil høre, at andre kender til lignende problemstillinger, og at du ikke er alene om at have det, som du har det.

 At komme hinanden ved gør man bl.a. ved at lægge mærke til, hvordan andre har det, og selv være åben i forhold til at tilbyde sin støtte og opmærksomhed og selv dele ud af egne erfaringer og oplevelser om både glæde, ”ked af det hed” og alt det lige midt i mellem. 

 Tal med dine venner - din kæreste, kone eller mand. Tal med med dine børn, dine forældre. Tal med dem, som du møder på din vej.

 Og husk at be’ om hjælp, hvis du har brug for det.

Man fortryder aldrig en god samtale.

1_Outro.jpg

Nyt spændende projekt

Jeg har haft en god oplevelse, der både rørte mig og gjorde mig glad. Jeg interviewede 9 unge mennesker om forskellige emner – Hvad er svært at tale om? Og hvor henvender man sig, hvis man har brug for hjælp? At være perfekt/uperfekt, motivation, og hvornår er man bedst?

Det hele blev filmet på Produktionshøjskolen i Brøndby, hvor lærere og elever fra filmholdet var i gang i mange timer for at få det hele i kassen.

Resultatet vil være at se på mentalrobust.dk, Facebook, Instagram, LinkedIn og Youtube fra sidst i januar.

Her på bloggen vil jeg skrive om nogle af emnerne og tage udgangspunkt i den dialog, som jeg havde med de unge. Samtalerne var uden filter, de var alle meget åbne og ærlige. Emnerne er eksistentialistiske og har værdi uanset alder.

Så følg med her på bloggen, både ung som ældre.

IMG_0836.jpg

GRATIS OG UFORPLIGTENDE SAMTALE

Kunne du tænke dig en gratis og uforpligtende telefon samtale med mig, for at udforske hvilke muligheder du har? Så send en mail med det samme, så vi straks kan finde en tid der passer dig!

ae@mentalrobust.dk

Der er ingen tvivl om, at livet er sjovest når du trives. Jeg har erfaret, at det, der får et menneske til at rykke mest, er at lære sine følelser og tanker, sin krops sprog og sine automatiske handlemønstre at kende. Uanset hvad det handler om.

Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig.

Skriv en mail, så vi kan finde ud af hvordan jeg aller bedst kan hjælpe dig.

De bedste hilsner,

Annette Eberhardt